Thursday 12 March 2015

"SILAP @ KESILAPAN"

Assalammualaikum.....

"SILAP @ KESILAPAN"
 
Apakah itu kesilapan? Baiklah kesilapan itu merupakan satu perbuatan yang sering dilakukan oleh setiap manusia tidak kira lingkugan usia sekali pun.Kesilapan ini kadang-kadang datang daripada kesilapan diri kita sendiri atau kadang-kadang datang juga daripada pengaruh luar yang mana kita sering terpengaruh sehingga menyebabkan kita melakukan kesilapan yang sama ada sangat besar atau kecil.Aku juga sering melakukan kesilapan yang mana kadang-kadang kesilapan aku ini diluar jangkauan aku sendiri.Pernah je ak bertindak tanpa berfikir panjang sehinggakan menimbulkan kemarahan orang lain mahupun ketidak selesaan orang terhadap kesilapan yang aku buat ni.Tapikan kesilapan ni sebenarnya bukannya merupakan satu dosa akan tetapi satu lumrah kehidupan manusia itu sendiri.Cuba kita renung sejenak,jikalau kita tidak pernah melakukan kesilapan dalam kehidupan kita seharian mungkin kita akan merasa setiap detik jarum berdetik kita sentiasa rasa yang kita ini betul sentiasa.Betul tak?Sebenarnya kesilapan ini bukanlah satu kesalah yang besar sehingga boleh menyebabkan berlakunya dosa,akan tetapi kesilapan boleh diperbaiki,dipertingkatkan lagi,diperbaharui,diperbetulkan kembali dan sebagainya. Cubalah kita bayangkan ye...kita telah buat kesilapan dalam peperiksaan takkanlah itu pon dikira satu dosa?Mesti pelikkan dan confirmlah orang takut nak buat kesilapan dalam peperiksaan lagi lepas ni....Betul tak?
Jadi yang sebenarnya kesilapan yang dimaksudkan disini ialah merupakan satu perbuatan yang sering dilakukan oleh setiap lapisan umur tanpa menyebabkan ia menjadi dosa.Kesilapn yang sebenarnya ialah banyak mengajar kita apakah itu sebenarnya erti sebuah kemanisan kehidupan. Disebabkan kita melakukan  kesilapan dalam kehidupan ini telah menjadikan kehidupan kita diwarnai dengan pelbagai warna-warna kehidupan.Kesilapan yang kita lakukan banyak memberi kita rasa satu kehidupan yang baru untuk ditimba dan diperbetulkkan.Dengan hadirnya kesilapan dalam kehidupan kita ini, ia telahpun memberi kita pengajaran dan juga pengalaman yang boleh kita timba. Daripada kesilapan ni lah kita boleh belajar sesuatu benda baharu dalam kehidupan kita seharian.
Bak kata orang-oarng veteran "Belajarlah daripada KESILAPAN".Hal ini kerana kesilapan banyak membantu kita untuk menghadapi masa depan kita dengan lebih yakin dan berani.Even seorang usahawan yang berjaya pun mereka sebenarnya belajar sesuatu yang baru daripada kesilapan mereka yang lalu,kerana kesilapan banyak memberi inspirasi untuk terus maju llebih kehadapan bukannya mundur.
Oleh itu,marilah kita belajar daripada kesilapan kita yang lampau agar dijadikan sebagai pedoman dalam kehidupan kita seharian supaya kita lebih maju kehadapan dan jangan berada dalam takuk yang lama.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

No comments:

Post a Comment